вторник, 8 ноември 2011 г.

Моето коледно настроение

Както вероятно повечето от вас, аз също с голям интерес следя всички предизвикателства при Картичкофуриите. Обаче тази седмица при тях предизвикателството е зададено от Светла Creativе, чиято работа която много харесвам. Темата е чудесна и..нямах търпение да се включа в Картичкофурийско предизвикателство № 91 "Моето коледно настроение", зададено от нея.
Тези почивни дни обаче ходихме семейно до една ферма за щрауси близо до Своге , поради което малко се забавих с изпълнението на идеята, която ми хрумна, щом прочетох условието..
И така...за моето Коледно настроение съм писала и преди..
Въпреки това, винаги има какво да се каже още - това е един от най-големите празници в напия дом.
За мен, Коледата (както и повечето празници, които не са лични за някой конкретен човек) са повече в приготовленията за тях.
Може би и за това, основното, което свързвам Коледата е подготовката за нея..и след това светналите очички на децата, докато отварят пакетите с подаръците от Дядо Коледа..
Признавам,че и аз с трепет, очаквам своите..
Навсякъде витае празничност, суетня, и някакво очакване , нетърпение и.. това според мен се предава от поколение на поколение..
Когато се замисля за Коледа, всъщност, първата ми мисъл е за..Бъдни Вечер..
За това и първия ми импулс беше да направя картичка за Бъдни Вечер, но..след това...
След това си дадох сметка,че всъщност, това са две различни по своята същност дни, макар и обединени по някакъв начин, но..Коледа..какво е точното характрерно за нея ..у дома?
Това, което е характерно и е точно Коледно у дома е...подготовката за СУРВАКАНЕТО!!!(Макар и "чак" на Нова година, подготовката за него, у дома винаги започва в навечерието на Коледа)
Всичко почва с избора на дряновите пръчки, още докато избираме елхичката..
В къщи, традиционно елхичката е истинска и жива и..последните години задължително е в саксия..
Суровачките са дрянови и задължително с много пъпки .. Част от пъпките са предназначени за новогодишната баница(като късметчета), но...това след като суровачките са били украсени още на Коледа..:) Дряновото дърво не е избрано случайно. Дрянът има славата на здраво и жилаво дърво, което не се плаши от зимните студове, цъфти най-рано и живее дълго. Затова в народните вярвания се е превърнал в символ на здраве и дълголетие.

След като приключим с вечерята на Бъдни Вечер, започва "церемонията" по украсяването на суровачките.
Всеки украсява своята суровачка (от децата) и... това е наистина един много специален момент, с много веселба и креативност на всяко от децата ( 4бр в къщи).
Свързвам този момент традиционо с уханието на...пуканки...ушаф...и..с много вълнени прежди и шумолене на хартия..
Сега, доакто ви го разказвам, една щастлива усмивка се е разстлала по лицето ми, макар да има повече от месец до тогава...защото..от сега нямам търпение да видя сурвачките на децата..




И така...ето какво успях да сглобя като картичка, докато такива мисли витаеха из главата ми и се опитвах да ви ги преразкажа моето коледно настроение, върху лист хартия:



Моята суровачка в тази картичка е с конструкция от тел.. Не можах да измисля по-подходящ "материал" за да направя достатъчно жилава сурвачка с много клони и клончета, които да се огъват като дряновите и да украся след това..
Украсена е почти както украсяваме дряновите суровачки: с вълнена прежда и..пуканки.
Е..тук моите пуканки са дървени мъниста, но..и за тях не намерих по-подходящ заместител..
В оригинал, сурвачката трябваше да има също и ушаф, и геврече и малки чушлета, и.. дори "пендарчета" и звънче(та), но..в този миниатюрен вариант, не успях да сложа всичко желано..




На сутринта на Нова Година първото, което се прави у дома е...СУРОВАКАНЕТО!
Най-напред се суровакат мама и тати, след това...дечицата помежду си..
На обяд се ходи при баба и дядо, където..традиционно дядо държи да бъде суровакан със следното стихче:

"Сурва, сурва весела.
Догодина още по-весела!
Кацнало врабчЕ на клончЕ-
дай ми дядо левчЕ"

:):):)

Разбира се, дечицата традиционно суровакат с наричанията, които са успели да научат:

Сурва, сурва весела година,
Честита Нова Година!
Червена ябълка в градина,
Златен клас на нива,
Да си жив(а), да си здрав(а)
догодина, до амина!
Пълна къща със късмет,
здраве, щастие и мед и занапред!

А дядо и баба традиционно им дават метална паричка за здраве..
Много мила традиция в годините наложиха момичетата, които до 4 клас получаваха пари от нас единствено по Нова година.(в останалото време ходеха на училище с домашно приготвени сандвичи , водиа и сокче всеки ден, понеже нямаха стол в училището, а стояха там до 16.30..)Момичетата събираха прилежно паричките, които получаваха по Нова Година от всички възрастни и...успяваха с тях (всяка е събирала не повече от 10лв общо от всички), успяваха с тези парички да купят подарък за 8 март на мама + подаръчета за рождените дни на всички в къщи - мама, тате и помежду си. Дребни подаръчета, повече като жест на внимание, но..си бяха техни подаръци, купени със собствени парички и..избирани грижовно. Това за мен винаги са били най-скъпите подаръци..наред с ръчно изработените картини и картички , надписани от тях с толкова любов..
Сигурно не е чудно,че тъкмо подаръка на момичетата от далечна Германия тази година за рождения ми ден стопли сърцето ми най-силно...Беше колет с дребни подаръчета (между които и такива за любимото хоби), но основното беше картичката..със СТРАХОТНОТО емоционално пожелание, което пожелавам на всяка майка да получи някой ден от децата си...Все още литвам от щастие, като си го помисля дори..
Извинявам се за лиричното отклонение.., но..наистина мисълта за Коледа и Нова Година ми действа точно така..

Коледа за мен е ЛЮБОВ..уют, заедност и..много прегръдки и усмивки и..разбира се пълна къща с щастливи деца..
На какво ухае моят дом по Коледа?
Ухае на пуканки, на смях и радост и..разбира се на канела ..
Защото на Коледа у дома се правят традиционно меденки и щрудел, и..на мандарини... , част от тези неща се носят у баба и дядо на обяд..А баба е тази, която приготвя всичко останало за Коледния обяд и..в чийто дом ухае на ..Коледа по много други начини..,но неизменно с любов и смях..

Ако ми остане време, ще реализирам и другите си идеи по това толкова прекрасно предизвикателство, че..тази за повечето хора е свързана по-скоро с Нова Година..
Ех, как се размечтах да идва по-бързо Коледа...Благодаря ти, Светле за чудесната възможност да се пренеса в тези чудни дни...

Ще я включа в First Christmas ……Card Of The Year At PTW!! на Рapertake weekly challenge

9 коментара:

Deni каза...

Чудесна картичка с много коледен заряд! А сурвачката е направо приказна- толкова оригинално решение като идея и като изпълнение! Очарована съм! Постът ти много ме развълнува- явно духа на Коледа вече витае във ващия дом. Очаквам и другите ти идеи с нетърпение!
Хубаво начало на седмицата, успя да ме заразиш и мен с мисълта за Коледа!

Te4eto каза...

Краси, много чувства си изляла в тази публикация! Прочетох я на един дъх.
Картичката е супер идейна и много ми допада (единствено малко ме смущават текстовете на латиница във фона)! Сурвачката ти е прекрасна!

Познавате ме като "Точица", "щурчо", "Елфи", "КрасИва" или може би не ме познавате? каза...

Права си, Тече,
И аз след като я направих се замислих,че има леко разминаване в тази толкова българска традиция и текстовете на английски..
Въпреки това, реших,че ще я оставя така, понеже.. би била чудесна Коледна картичка за мое близко възрастно семейство - българин и македонка по произход, ( от изселили се българи през 20-те годни на миналия век в Австралия поради липсата на препитание в родината..)които са родени и отрасли в Австралия , но се чувстват българи и знаят да говорят на български и децата им също, но..дори български пишат на латиница и определено английския им е по-близък.. Докато правех картичката, реших да им я изпратя за празниците, защото съм сигурна,че те ще й се зарадват и..английския не само няма да им се стори неуместен, но и ще им покаже по някакъв начин, близостта между мястото на което са родени и техния корен...Тъкмо заради това се отказах да променям фона..
Все пак се радвам,че и на теб ти е направило впечатление..

Соня каза...

Много ме впечатли и идеята и изпълнението.Страхотна картичка се е получила.Успех в предизвикателството:))

Creative каза...

Страхотна е суровачката! Аз й се каня вече трета година .. и май още ще й се каня .. :(
Затова, че ме усмихна и зарадва, виждайки я, имаш задълже нещичко поощрително от мен. Моля те, прати ми пощенски адрес на мейла. :)

Unknown каза...

Страхотна идея :)

Te4eto каза...

Това им е хубавото на персонализираните картички - според човека за когото е предназначена може да се окаже, че дефекта може да се превърне в ефект!
Фона е много красив, така че си взела най-доброто решение!

Биляна каза...

Много оригинална идея, прекрасно изпълнение, чудна история- поздравления!

Ribbon Girl каза...

Beautiful Christmas card - love the colour you've used! Thanks for joining in with the Papertake Weekly Challenge. Mary G x

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...